Jak skutecznie szukac pracy?

Skuteczne poszukiwanie pracy nie polega jedynie na codziennym przeglądaniu ofert, nagabywaniu znajomych, rozsyłaniu CV gdzie tylko się da. Bardzo istotna jest właściwa strategia poszukiwań. Przede wszystkim najpierw należy rozważyć swoje słabe i mocne strony i zastanowić się nad możliwą karierą zawodową. Nasz kapitał społeczny i intelektualny w połączeniu z wykształceniem i doświadczeniem może predestynować nas do jednych stanowisk, a zupełnie dyskredytować na innych. Z pewnością warto samodzielnie rozważyć te czynniki, zanim zaczniemy się starać o określoną posadę. Warto wiedzieć również, czego konkretnie się szuka – jakie mamy oczekiwania wobec przyszłego pracodawcy, miejsca pracy, zakresu obowiązków, co możemy zacząć robić od zaraz, a do czego musimy jeszcze podnieść kwalifikacje. Niezbędne w procesie rekrutacyjnym jest oczywiście stworzenie profesjonalnego CV (zawierającego wszystkie niezbędne informacje, bez zbędnych ozdobników czy przekłamań). Warto poświęcić więcej czasu na to, aby w pełni ukazać swoje kompetencje i umiejętności. O ile CV może być jedno, w stałej formie, o tyle List motywacyjny powinien być dopasowany do aktualnie interesującego nas stanowiska. Zwracamy się w nim do pracodawcy w sposób indywidualny, stąd niewskazane są ogólniki i frazesy, ale raczej konkretne odniesienia do oferty. A gdzie wyszukiwać oferty pracy? Przede wszystkim w mediach, zarówno tradycyjnych (jak gazety i specjalne dodatki do nich), jak i nowych. Współcześnie to Internet stanowi największą skarbnicę różnorodnych ofert. Nawet urzędy pracy w nim w większości zamieszczają oferty. Oczywiście można również zgłosić się do takiego urzędu osobiście. W UP można nie tylko poznać aktualnie oferowane stanowiska, ale również zgłosić się na kurs czy szkolenie, porozmawiać z doradcą zawodowym. Popularne jest również samodzielne wysyłanie swoich dokumentów rekrutacyjnych do interesujących nas firm. Takie bezpośrednie zgłoszenie możemy skierować nawet do firm i instytucji, które aktualnie naboru nie prowadzą. Aplikacja może być bowiem brana pod uwagę jako pierwsza, kiedy pojawią się w firmie potrzeby kadrowe (choć często następuje to w późniejszym okresie). Przy odpowiadaniu na oferty warto pamiętać, że nie wszystkie oczekiwania pracodawcy muszą pokrywać się z naszymi kwalifikacjami – jednak powinna być to większość (co najmniej 70%). Dobrze jest również, jeśli mamy taką możliwość, osobiście pofatygować się do osoby, która prowadzi rekrutację, aby mieć wpływ na to, czy nasza aplikacja faktycznie zostanie wzięta pod uwagę.

PODZIEL SIĘ: